@article{oai:kobe-du.repo.nii.ac.jp:00000126.1, author = {OKAMURA, Mitsuhiro and NISHIMURA, Taichi and KOGA, Shunsaku and MITERA, Sadako and OGURA, Shigetaro and SAKUMA, Hana and SUENOBU, Mineo and 岡村, 光浩 and 西村, 太一 and 古賀, 俊策 and 見寺, 貞子 and 小倉, 繁太郎 and 佐久間, 華 and 末延, 岑生}, journal = {芸術工学2013}, month = {Nov}, note = {本研究は、学部学生の語学教育、その基盤となる基礎教育のあり方についての研究成果を学内外に還元・提案することを目的として企画された。 本研究は三つの柱により構成される: ①「学生支援の視点を採り入れた教育改善」の試みとして「聴覚障害学生に配慮した英語授業」 ②「ニホン英語」的アプローチ(error-tension freeな環境重視)を採り入れたリメディアル授業の試行 ③マインドマップ等、視覚イメージを重視する学習法・思考整理法の導入可能性の探究 障害学生への配慮やコンテンツのビジュアル化を意識した授業はリメディアル教育の方法論としても有効であった。これらを既存のカリキュラムにどう組み込んでいくかが今後の課題である。, This research project aims to rethink study results regarding the suitable form of language education for undergraduate students and fundamental education as its foundation, and make suggestions thereon. The study is comprised of three parts: 1) “English classes with consideration given to hearing impaired students”, as a trial of “education improvements incorporated with a perspective of student support” 2) Remedial trial classes incorporated with an approach of “Nihon Eigo” (emphasizing an error-tension free environment) 3) Examination of the possibility of introducing learning and thinking methods emphasizing visual images such as mind maps Classes with consideration given to students with disabilities, or with contents visualized were effective as a methodology of remedial education. How to incorporate them into existing curriculum is the task to perform.}, title = {リメディアル教育・学生支援の視点を採り入れた 英語(外国語)・リテラシー教育の改善・充実に関する研究}, year = {2013} }