@article{oai:kobe-du.repo.nii.ac.jp:00000270.1, author = {SUGIMOTO, Mariko and FUJITA, Reiko and 杉本, 真理子 and 藤田, 玲子}, journal = {芸術工学2019}, month = {Nov}, note = {芸術・デザイン系大学生の就職活動で、クリエイティブ職を希望するにあたり、「ポートフォリオ」の提出はほぼ必須である。  しかし、学生が自身のポートフォリオを作成するに際し、ポートフォリオの作り方を指導する授業は、各学科で取り組みが異なり、しかも必ずしも全ての学科で開講されるわけではない。  筆者はキャリアセンターからの要請により、学科を問わず受講できる「ポートフォリオ作成講座」を開講し4 年経つが、その経験から今回の『ポートフォリオ制作BOOK・入門編』を制作するに至った。自分の作品を見直す事も含め、作品に合った「フォント」や「余白」などをまずテンプレート化し、レイアウトに関わってこなかった学生でも最初の1 冊を作れる内容にした。  この冊子の基本的な対象は2〜3 年生である。2 年生の早い段階から、ポートフォリオの重要性を知り、普段から自身の作品の見直しや、作品データの管理、自主制作課題への積極的に取り組む姿勢を持ってもらうだけではなく、早い時期から進路について考えるきっかけになればと考える。, Submission of a "portfolio" is almost indispensable in order to seek a creative job in job hunting for arts and design students. However, when students create their own portfolios, classes that teach how to create a portfolio differ in approach in each department, and are not necessarily offered in all departments. I started "Portfolio course" at the request of the Career Center, and has continued for 4 years, and from that experience, I came to produce this "Portfolio production BOOK · introductory edition". First of all, I made templates, such as "font" and "margins" that fit my work, including reviewing my work, and made it possible for students who were not involved in layout to make the first book. The basic target of this booklet is 2nd to 3rd students. With these efforts, I hope that students will be able to understand the importance of the portfolio from the early stage of the second grader. And I would like the students to be able to review their own work and manage their data on a regular basis. In addition, I want students to actively work on independently produced works and start thinking about their own path from an early stage.}, title = {クリエイティブ職に必要な『ポートフォリオ制作BOOK・入門編』の作成}, year = {2019} }