@article{oai:kobe-du.repo.nii.ac.jp:00000035.1, author = {YAMANOUCHI, Makoto and HUANG, Kuo-pin and WANG, Ye and IMAMURA, Fumihiko and 山之内, 誠 and 黄, 國賓 and 王, 曄 and 今村, 文彦}, journal = {芸術工学2012}, month = {Nov}, note = {本調査研究は、明清時代の中国の福建省における商家住宅を対象に、建築の配置構成および吉祥彫刻を中心とした精神文化的要素の配置構成から、住居空間の構成原理を考察することを目的としている。具体的な調査地には、福建地方の民居の多様性を簡便に把握する意図のもと、.北の武夷山市に所在する下梅古民居群と、.南の泉州市及び南安市に所在する古民居をとりあげ、2011年8月と2012年2月の2度にわたり、現地調査を実施した。 調査の結果、以下の結論を得た。すなわち、下梅村と泉州・南安とでは、門楼の有無という建築構成上の大きな差異が存在するものの、吉祥彫刻の配置の面から考えると、下梅村の門楼が泉州・南安の下庁(門庁)に相当する役割を果たしていると考えられ、いずれも入口に吉祥彫刻による装飾を高密に集中させる点が共通している。そしてさらに、彫刻の寓意内容においても、一般的な吉祥祈願や品格の表現、さらには個人的な願望に至るまで、同様のモチーフが取り入れられていることがわかった。これらの事実は、両地域が建築形式の相違を超えて、一定の精神文化を共有していることを意味していると考えられる。, The main purpose of this research is considering the architectural character of traditional merchant courtyards in Fujian(福建) district, especially from the viewpoint of space constitution and various ethnic carvings which stand for all kinds of auspiciousness. We chose the traditional merchant courtyards as the research fields in Xiamei(下梅), Wuyishan(武夷山) City and in Quanzhou(泉州) City and Nanan(南安) City, and made twice researches in August 2011 and February 2012. Through those researches, we got the following results; In architectural constitution, it is obvious difference between Xiamei and Quanzhou/Nanan whether the storied gate(門楼) exists or not. But in auspicious carvings constitution, both areas seems to have almost the same character because the gate hall(下庁/門庁) in Quanzhou/Nanan plays the same role with the storied gate in Xiamei. And the most of the auspicious carvings are gathered in the storied gate and the gate hall. In addition, those auspicious carvings in both areas resemble each other in the allegorical meanings. This fact means that these areas have common spiritual culture.}, title = {空間構成と民族芸術からみた福建地方の伝統的商家住宅の特性に関する研究}, year = {2012} }