@article{oai:kobe-du.repo.nii.ac.jp:00000038.1, author = {HISATOMI, Toshiaki and TOMOSADA, Masao and ARAKI, Yuko and KOYAMA, Akira and TAGASHIRA, Akinori and HASHIMOTO, Eiji and YAMAZAKI, Hitoshi and ICHINO, Motokazu and SUZUKI, Akira and FUJIYAMA, Tetsuro and SENOU, Toru and MIAKE, Nobu and YOON, Jibak and 久冨, 敏明 and 友定, 聖雄 and 荒木, 優子 and 小山, 明 and 田頭, 章徳 and 橋本, 英治 and 山﨑, 均 and 市野, 元和 and 鈴木, 明 and 藤山, 哲朗 and 瀬能, 徹 and 見明, 暢 and 尹, 智博}, journal = {芸術工学2012}, month = {Nov}, note = {本研究は、芸術系大学における授業開発の試みである。「構成された音と光」を共通テーマとして、基礎分野科目と専門分野の異なる複数の授業で制作された作品の展覧会を開催した。 展覧会の運営(博物館学芸員課程)や記録制作(映像表現学科の科目)についても授業の一環として実施された。複数の異なる分野の授業が連携することによって、各々の授業の枠組みを超えた教育効果を得ることができた。 また、展覧会のテーマである「音と光」の関連性を明らかにするためにマリンバの演奏会を共催した。演奏曲目の楽譜の読み込みや音楽から感じ取ったイメージを元に造形作品をつくる演習課題が開発された。 これらの成果の相乗効果によって、大学における教育を地域社会へ広く発信することが出来た。, This study is a trial of the class development in the university pro-art. We held the exhibition of a work produced "Constructed sound and light" it by field of basics subject and the different class of plural specialized subjects as a common theme. It was carried out as a part of the classes about administration (Curatorial Training Program) and the record production (the subject of the Department of Image Arts) of the exhibition. Because the class of plural different fields cooperated, we were able to get an education effect beyond the frame of each class. In addition, we cosponsored the concert of the marimba to clarify relevance of "a sound and light" that were the theme of the exhibition. Practice to settle a molding work for the cause for the image that we took in was developed by reading and music of the score of the performance program. By synergy of these results, we were able to send education in the university to the community widely.}, title = {芸術系大学における授業を地域社会へ発信する事例の研究/「構成された光展」をとおして}, year = {2012} }