@article{oai:kobe-du.repo.nii.ac.jp:00000047.1, author = {OKAMURA, Mitsuhiro and 岡村, 光浩}, journal = {芸術工学2011}, month = {Nov}, note = {本稿では、既出拙稿の流れを受け、まず前号論文以後の学内での動向や、本学学生の語学力の現状、並びに語学力及び基礎学力向上についての取り組みを整理する。 次に学部英語における末延岑生講師(総合英語・非常勤)の唱道する「ニホン英語」の思想と「フラッシュカード」を用いた英語教授法の導入可能性や、学部英語教育と大学院アカデミック・リテラシー教育との接続のあり方についても、併せて検討する。 最後に筆者の参加する社会貢献活動(成人発達障害当事者支援)等を通じて得た、学生支援にも応用可能と考えられる知見等を整理し、本学における英語教育、そして語学教育を含む基礎教について、語学力・基礎学力の下支えと向上に留まらない、学生支援の視点を採り入れた総合的なサポート体制を確立するべきとの視点から論じる。, As the sequel to the papers published previously, this paper reports the current status of the language ability of KDU students and attempts to improve their language and basic academic skills. Next, this paper discusses about the possibility to introduce the idea of Nihon Eigo (Japanese English) and teaching methods using flash cards by Prof. Mineo SUENOBU into the undergraduate English education. In addition, it discusses about the issues related to the connectivity between undergraduate English education and the Academic Literacy program in the graduate courses. Finally, the author explains his experience as a staff member of a self-help group of adults with developmental disorders, with hope to be helpful for improving language and fundamental education and welfare supports, with hope to establish a one-stop support station for students who need help.}, title = {リメディアル教育・学生支援の視点を取り入れた基礎教育についての一考察/神戸芸術工科大学における英語教育を中心に}, year = {2011} }