@article{oai:kobe-du.repo.nii.ac.jp:00000055.1, author = {AKAZAKI , Shoichi and Tztom TODA and TERAKADO, Takayuki and HASHIMOTO, Eiji and ARAKI, Yuko and 赤崎, 正一 and 戸田, ツトム and 寺門, 孝之 and 橋本, 英治 and 荒木, 優子}, journal = {芸術工学2011}, month = {Nov}, note = {出版メディアにおけるデザイン動向は、広告など他の分野と比較して、実験的先端的な傾向が強い。組版設計をふくむ広義の「ブックデザイン」のそうした傾向には日本語固有の組版システムの複雑さがもたらす、実験的組版の広汎性も要因のひとつと考えられる。 事例として2009 年度のビジュアルデザイン学科における3 回の特別講義を取り上げる。それぞれの講師は、絵本作家・イラストレーターの木内達郎氏、アートディレクター・ブックデザイナーのミルキィ・イソベ氏、グラフィックデザイナーの松田行正氏の3 氏である。ブックデザイン・組版デザインに長年携わってこられた、これらの方々の講義には、さまざまな作品紹介を通じて、多様な「ブックデザイン」の実験的試みが含まれている。 ブックデザインの戦後的動向の先端や特異点を構成する3 氏の特別講義はわれわれの研究に大きな示唆をもたらすものである。 それら、事例紹介も多く盛り込まれた特別講義を単行本「デザイン・プレゼンテーションの哲学」として編纂・刊行した。 そして、この単行本の制作自体がブックデザインやエディトリアルデザイン(組版デザインを含む)の実験的実践なのである。, Design in publication media are inclined to be experimental and edgy compared to that in other fields such as advertising. This characteristic of “book design” in the broad sense of term is attributed in part to the prevalence of experimental typesetting caused by the complex typesetting system intrinsic to the Japanese language. This course explored three special lectures presented by Department of Visual Design in fiscal 2009. The speakers of the lectures were Mr. Tatsuro Kiuchi (an illustrator and picture book author), Ms. Milky Isobe (an art director and book designer) and Mr. Yukimasa Matsuda (a graphic designer). In these lectures, the three professionals, who had long been involved in book design and typesetting design, talked about diverse experiments in “book design” through various projects. Their special lectures, discussing the cutting-edges and uniqueness of the post-war book design trends, offered inspiring insights in our study. We compiled and published a book based on the three lectures introducing many cases of experimental book design titled Philosophy of Design Presentation. The production of this book was an experimental practice of book design and editorial design (including typesetting design).}, title = {ブックデザインと文字組版デザインを中心とした戦後デザイン動向の研究}, year = {2011} }