@article{oai:kobe-du.repo.nii.ac.jp:00000083.1, author = {OHTSUKA, Eiji and SUGIMOTO, Mariko and 大塚, 英志 and 杉本, 真理子}, journal = {芸術工学2010}, month = {Nov}, note = {まんが編集の現場に潜在的に存在する「まんがの絵」とデザインの齟齬ないしは回避について問題の整理を行った。まんが雑誌、まんが単行本の表紙デザイン、装丁においてデザイナーはまんが表現の色彩、アイコンとしてのキャラクター、筆致の要素との衝突を回避するため、それらの要素をデザイン処理で削ごうとする傾向にある。この問題の起源を考えるためには「まんがの絵」が「構成」としてもくろまれたという事実に注意すべきである。, The problem of the discrepancy or the evasion of “Pictureof the cartoon” that existed in potential on the site of thecartoon editing and the design was arranged. Whencover design and binding cartoon magazines aredesigned, the designer tends to start reducing in processthe design to evade the collision with the element of thecolor of cover reality, the character as the icon, and thetouch those elements. It is necessary to note the fact that”Picture of the cartoon” was planned as “Composition” tothink about the origin of this problem.}, title = {まんがの絵をデザインは何故忌避するのか。}, year = {2010} }