WEKO3
インデックスリンク
アイテム
There is a newer version of this record available.
{"_buckets": {"deposit": "b5d3cfb0-0634-4ba4-b4f3-74fc0aeacf73"}, "_deposit": {"id": "15.1", "owners": [15], "pid": {"revision_id": 0, "type": "depid", "value": "15.1"}, "status": "published"}, "_oai": {"id": "oai:kobe-du.repo.nii.ac.jp:00000015.1", "sets": ["11"]}, "author_link": ["723", "723"], "item_10002_biblio_info_33": {"attribute_name": "書誌情報", "attribute_value_mlt": [{"bibliographicIssueDates": {"bibliographicIssueDate": "2012-11-30", "bibliographicIssueDateType": "Issued"}, "bibliographic_titles": [{"bibliographic_title": "芸術工学2013"}]}]}, "item_10002_creator_28": {"attribute_name": "著者別名", "attribute_type": "creator", "attribute_value_mlt": [{"creatorNames": [{"creatorName": "SHIMO, Hiroyasu"}], "nameIdentifiers": [{"nameIdentifier": "723", "nameIdentifierScheme": "WEKO"}, {"nameIdentifier": "9000238820364", "nameIdentifierScheme": "CiNii ID", "nameIdentifierURI": "http://ci.nii.ac.jp/nrid/9000238820364"}]}]}, "item_10002_description_31": {"attribute_name": "要旨", "attribute_value_mlt": [{"subitem_description": "3DCG キャラクターを活き活きと表現するためには、表情が豊かでなくてはならない。豊かな感情表現を実現するために必要なのは、優れたアニメーターであり、キャプチャーをする場合には、訓練された役者だ。そして、忘れてはならないのが、3DCG キャラクターのフェイシャルセットアップである。優れた入力があっても、キャラクターの側に豊かな表情が出力できるポテンシャルがなければ意味を成さない。従来、フェイシャルセットアップはシェイプアニメーションを応用することで対応してきたが、より高度な感情表現を求めるには、限界があることがわかってきた。これに変わる方法として、スケルトンやコントロールスプラインを用いて表情筋を擬似的に表現する方法が考えられる。しかし、もともとの構造が複雑であるため、手法も複雑になり、方法論に多様性があるため、確定させることが困難であった。本稿では、授業化も視野に入れて考案したエンベロープによるフェイシャルセットアップの手法を報告する。", "subitem_description_type": "Other"}]}, "item_10002_description_32": {"attribute_name": "Summary", "attribute_value_mlt": [{"subitem_description": "To represent a 3DCG character with lively expression, facial expression plays a vital role. That means the facial expression must be very rich and delicate. To achieve such rich emotional facial expression in a character one should be an excellent animator or in the case of facial motion capture, there is a need of a very trained actor. Also, the main point to consider is the facial setup of 3DCG characters. Even with excellent data input, if there is no potential to output rich facial expression on the character side, it does not make any sense. Traditionally, facial setup was performed using shape animation but it was found that there is a limitation to determine advanced emotional facial expression.So to overcome these limitations of shape animation an alternative method is thought, which is setting up the facial muscles using a spline control and skeleton. However, because the original facial structure of human being is complex, the process of setting up the face with spline control and skeleton is a very complex method. In this paper, there is the explanation of the method of facial setup which can be enveloped and used and also will be taught in the classroom.", "subitem_description_type": "Other"}]}, "item_10002_publisher_34": {"attribute_name": "出版者", "attribute_value_mlt": [{"subitem_publisher": "神戸芸術工科大学"}]}, "item_creator": {"attribute_name": "著者", "attribute_type": "creator", "attribute_value_mlt": [{"creatorNames": [{"creatorName": "志茂, 浩和"}], "nameIdentifiers": [{"nameIdentifier": "723", "nameIdentifierScheme": "WEKO"}, {"nameIdentifier": "9000238820364", "nameIdentifierScheme": "CiNii ID", "nameIdentifierURI": "http://ci.nii.ac.jp/nrid/9000238820364"}]}]}, "item_files": {"attribute_name": "ファイル情報", "attribute_type": "file", "attribute_value_mlt": [{"accessrole": "open_date", "date": [{"dateType": "Available", "dateValue": "2013-11-11"}], "displaytype": "detail", "download_preview_message": "", "file_order": 0, "filename": "9_shimo_2012.pdf", "filesize": [{"value": "834.0 kB"}], "format": "application/pdf", "future_date_message": "", "is_thumbnail": false, "licensetype": "license_11", "mimetype": "application/pdf", "size": 834000.0, "url": {"url": "https://kobe-du.repo.nii.ac.jp/record/15.1/files/9_shimo_2012.pdf"}, "version_id": "c2edc063-0ba1-43fe-a70f-7a0b876d62f9"}]}, "item_language": {"attribute_name": "言語", "attribute_value_mlt": [{"subitem_language": "jpn"}]}, "item_resource_type": {"attribute_name": "資源タイプ", "attribute_value_mlt": [{"resourcetype": "departmental bulletin paper", "resourceuri": "http://purl.org/coar/resource_type/c_6501"}]}, "item_title": "柔軟な表情を可能にするセットアップ手法/エンベロープによるフェイシャルセットアップについて", "item_titles": {"attribute_name": "タイトル", "attribute_value_mlt": [{"subitem_title": "柔軟な表情を可能にするセットアップ手法/エンベロープによるフェイシャルセットアップについて"}, {"subitem_title": "SETUP METHOD TO ALLOWFLEXIBLE EXPRESSION/For Facial Setup by The Envelope", "subitem_title_language": "en"}]}, "item_type_id": "10002", "owner": "15", "path": ["11"], "permalink_uri": "https://kobe-du.repo.nii.ac.jp/records/15.1", "pubdate": {"attribute_name": "公開日", "attribute_value": "2012-11-30"}, "publish_date": "2012-11-30", "publish_status": "0", "recid": "15.1", "relation": {}, "relation_version_is_last": true, "title": ["柔軟な表情を可能にするセットアップ手法/エンベロープによるフェイシャルセットアップについて"], "weko_shared_id": -1}
柔軟な表情を可能にするセットアップ手法/エンベロープによるフェイシャルセットアップについて
https://kobe-du.repo.nii.ac.jp/records/15.1
https://kobe-du.repo.nii.ac.jp/records/15.102c09604-caf8-437e-ac0c-3a83955d5a8d
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
9_shimo_2012.pdf (834.0 kB)
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2012-11-30 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 柔軟な表情を可能にするセットアップ手法/エンベロープによるフェイシャルセットアップについて | |||||
タイトル | ||||||
言語 | en | |||||
タイトル | SETUP METHOD TO ALLOWFLEXIBLE EXPRESSION/For Facial Setup by The Envelope | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
著者 |
志茂, 浩和
× 志茂, 浩和 |
|||||
著者別名 |
SHIMO, Hiroyasu
× SHIMO, Hiroyasu |
|||||
要旨 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 3DCG キャラクターを活き活きと表現するためには、表情が豊かでなくてはならない。豊かな感情表現を実現するために必要なのは、優れたアニメーターであり、キャプチャーをする場合には、訓練された役者だ。そして、忘れてはならないのが、3DCG キャラクターのフェイシャルセットアップである。優れた入力があっても、キャラクターの側に豊かな表情が出力できるポテンシャルがなければ意味を成さない。従来、フェイシャルセットアップはシェイプアニメーションを応用することで対応してきたが、より高度な感情表現を求めるには、限界があることがわかってきた。これに変わる方法として、スケルトンやコントロールスプラインを用いて表情筋を擬似的に表現する方法が考えられる。しかし、もともとの構造が複雑であるため、手法も複雑になり、方法論に多様性があるため、確定させることが困難であった。本稿では、授業化も視野に入れて考案したエンベロープによるフェイシャルセットアップの手法を報告する。 | |||||
Summary | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | To represent a 3DCG character with lively expression, facial expression plays a vital role. That means the facial expression must be very rich and delicate. To achieve such rich emotional facial expression in a character one should be an excellent animator or in the case of facial motion capture, there is a need of a very trained actor. Also, the main point to consider is the facial setup of 3DCG characters. Even with excellent data input, if there is no potential to output rich facial expression on the character side, it does not make any sense. Traditionally, facial setup was performed using shape animation but it was found that there is a limitation to determine advanced emotional facial expression.So to overcome these limitations of shape animation an alternative method is thought, which is setting up the facial muscles using a spline control and skeleton. However, because the original facial structure of human being is complex, the process of setting up the face with spline control and skeleton is a very complex method. In this paper, there is the explanation of the method of facial setup which can be enveloped and used and also will be taught in the classroom. | |||||
書誌情報 |
芸術工学2013 発行日 2012-11-30 |
|||||
出版者 | ||||||
出版者 | 神戸芸術工科大学 |