ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To

Field does not validate

To

Field does not validate

To
lat lon distance


インデックスリンク

インデックスツリー

  • RootNode

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 神戸芸術工科大学紀要「芸術工学」
  2. 2011
  3. 報告

学校博物館との連携による郷土資料を活かした小学校図画工作科授業の提案

https://kobe-du.repo.nii.ac.jp/records/52
https://kobe-du.repo.nii.ac.jp/records/52
25fb0922-841a-4987-acce-482ca2b3e1a9
名前 / ファイル ライセンス アクション
7_kuji2_2011.pdf 7_kuji2_2011 (1.1 MB)
license.icon
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2013-11-25
タイトル
タイトル 学校博物館との連携による郷土資料を活かした小学校図画工作科授業の提案
タイトル
タイトル THE PROPOSAL OF ART PROGRAM PLAN FOR ELEMENTARY SCHOOL IN COOPERATION WITH SCHOOL MUSEUM WHICH IS TO UTILIZE THE LOCAL CULTURAL PROPERTIES
言語 en
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
著者 久慈, 達也

× 久慈, 達也

WEKO 767
CiNii ID 9000238820338

en Tatsuya, KUJI

ja 久慈, 達也
ISNI

Search repository
山﨑, 均

× 山﨑, 均

WEKO 740
CiNii ID 9000238820273

en Hitoshi, YAMAZAKI

ja 山﨑, 均
ISNI

Search repository
著者別名 久慈, 達也

× 久慈, 達也

WEKO 767
CiNii ID 9000238820338

en Tatsuya, KUJI

ja 久慈, 達也
ISNI

Search repository
山口, 惠子

× 山口, 惠子

WEKO 762
CiNii ID 9000000447133

en Keiko, YAMAGUCHI

ja 山口, 惠子
ISNI

Search repository
要旨
内容記述タイプ Other
内容記述 本稿は、2010 年秋に三田市学校博物館、三田市立つつじが丘小学校との連携により実施した小学校図画工作科授業についての報告である。授業は小学校5 年生の2 クラスを対象に、2010年9 月21 日から10 月26 日の期間、週1 回の図画工作科の時間で行われた。
プログラムは、三田市周辺に多くみられる「狛犬」を題材に、ダンボール箱を用いて形状を構成し、その特徴を把握することで、郷土資料への理解を深めようとする取り組みであった。プログラムは「構成」と「装飾」の二部門で構成され、「構成」ではスタイロフォームで「ひな形」を作った後、ダンボール箱で狛犬の形を作った。その後、「装飾」において狛犬が持つ文化的な記号を細部に付与し、完成させた。
作業を通じて、生徒たちは、ダンボール箱というモジュールを使って形状の構成を学び、ダンボールの加工技術も習得した。また、クラス単位の共同作業や鑑賞を通して、狛犬という郷土資料の形状や特徴を把握したことが授業後のふりかえりによって確認された。
Summary
内容記述タイプ Other
内容記述 This is a report on the elementary school art program organized by a municipal elementary school in Sanda City in corporation with Sanda City school museum. The lessons took place once a week between 21st September and 26th October 2010 for two classes of the fifth grader at the elementary school.
The program aimed at deepening their understanding of the local cultural properties in the area such as “Komainu” which is common in Sanda City. The program consisted of two stages; “Composition” that let the pupils to compose shapes using styroform and then to construct the modules using the cardboard boxes; “Decoration” that is to decorate the work according to the cultural meanings of “Komainu” .
Through these lessons using the cardboard boxes, the pupils gained the better understanding of how things are composed and also the skill to handle the material. In addition to this, they gained the better understanding of the characteristic feature of “Komainu” through the group work carried out in the lessons and the feedback session.
書誌情報 芸術工学2011

発行日 2011-11-30
出版者
出版者 神戸芸術工科大学
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-06-19 10:31:40.382928
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3